Friday, April 27, 2012

Bantuan Untuk Pembedahan Adam

Adam at ICU after the first surgery in Singapore


Salam Saudara/Saudari,

Kami ingin merayu untuk sumbangan bagi membantu pembedahan anak lelaki kami, Adam bin Akbar Ali, berumur 9+ tahun, yang mengidapi penyakit ‘intramedullary cervical spinal cord tumor (astrocytoma grade 2)’.

Adam mengidap penyakit ini sejak 4 tahun lepas dan penyakit in amat jarang sekali berlaku (kebarangkalian penyakit: 10 orang daripada 1 juta orang akan mengidap penyakit ini). Tumor atau ketumbuhan itu berada pada saraf tunjangnya di mana ianya mengganggu saraf- saraf kaki, tangan dan pernafasan. Jika tumor itu tidak di keluarkan melalui pembedahan, ianya akan memudaratkan pesakit di mana pesakit akan menjadi lumpuh ataupun kematian disebabkan saraf pernafasannya terganggu.

Image of Spinal Cord Tumor
Adam telah menjalani 2 pembedahan besar setakat ini. Pembedahan pertama, radiosurgeri, chemoteraphy di Singapura dan pembedahan kedua di Hospital Kuala Lumpur. Malangnya hasil pembedahan dan rawatan tersebut tidak membuahkan hasil dan hanya dapat memberi penyelesaian sementara sahaja dengan mengurangkan kesakitan/risiko yang dialaminya. Menurut pakar-pakar bedah saraf di sini dan di USA dia hanya menunggu masa untuk menjadi lumpuh dalam jangka masa yang pendek atau akan mengalami risiko kematian jika tumor itu menekan saraf pernafasannya. Tumornya dikategorikan sebagai ‘mengancam nyawa’.

Kami telah berjumpa dengan pelbagai doktor neuro dan onkologi di Malaysia dan Singapura (kerajaan dan juga swasta). Ramai yang enggan membedahnya kerana risiko kelumpuhan jika dibedah dan jika dibedah sekalipun hasilnya tidak memuaskan.

Tumor tersebut boleh dibedah dengan jayanya di Johns Hopkins Hospital, Baltimore, USA oleh Dr George Jallo, seorang pakar neuro yang terkenal di sana, tetapi kosnya adalah RM175,000 termasuk kos penerbangan dan lain lain. Kami tidak mampu untuk menanggung kos tersebut. Oleh kerana itu kami ingin merayu bantuan kewangan untuk membiayai kos pembedahan tersebut. Insurans yang kami ada tidak memberi perlindungan untuk penyakit ini.

Kami amat berharap untuk mendapat bantuan kewangan ini secepat mungkin untuk membiayai kos pembedahan tersebut. Semoga Allah SWT membalas budi saudara dan saudari. Sumbangan boleh disalurkan melalui akaun Bank Islam:  12038025182964 atau Maybank: 512101054830, Akbar Ali Bin Mohamed Noordin atau PayPal: akbaralinoordin@yahoo.com . Ribuan Terima Kasih.

Wassalam,
Akbar Ali, Siti Rogayah dan Keluarga.

akbaralinoordin@yahoo.com
Tel: +60176202642



                                                                              TV9's Coverage of Adam's Tumor




Berita Tabung Tumor Adam di Sinar Harian 18 Mei 2002 (Sila klik di sini)

Berita Tabung Tumor Adam di Sinar Harian 19 Mei 2012 (Sila klik di sini)

Berita Tabung Tumor Adam di Sinar Harian 20 Mei 2012 (Sila klik di sini)

Dear Well-Wishers,

I wish our wish is granted. I am Akbar, father of Adam Akbar Ali. My son is suffering from a rare cervical spinal cord tumor (Astrocytoma Grade 2) (10 cases in 1 million population). We are from Malaysia and my son has gone through major surgery twice in Malaysia and Singapore, with radiosurgery and chemoteraphy. The result is disappointing, where his tumor could not be removed/cured. He is suffering from the disease for almost four years now.

The neurosurgeons here and in the USA agree that my son will be paralysed or die soon if the tumor is not removed soon. I have been in touch with Dr George Jallo, the leading neurosurgeon in the USA from Johns Hopkins Hospital in Baltimore and he is confident that the tumor can be removed through surgery - almost all of it with minimal risk of paralysis but at a cost of RM175,000. We are just a middle class family and can't afford it. Our insurance doesnt cover for this kind of tumor.

We really hope for financial assistance from good Samaritans. My son, Adam wish to become a leading neurosurgeon to help other kids to overcome the suffering from this disease. Plese give him the strength and a lease of life for him to realise his wishes.

Donations can be made to Bank Islam Account:  12038025182964 or Maybank Account: 512101054830, Akbar Ali Bin Mohamed Noordin or through PayPal: akbaralinoordin@yahoo.com

Thank you from Adam, myself and the whole family.

akbaralinoordin@yahoo.com
Tel: +60176202642

                                                                                                            
                                                                             Adam's Biopsy and Diagnosis Report


1 comment:

  1. Hi,

    I have a quick question about your blog, would you mind emailing me when you get a chance?

    Thanks,

    Cameron

    cameronvsj@gmail.com

    ReplyDelete